Kansen pak je ook in de toetsweek. In de ochtend was alle aandacht gericht op de geplande toetsen. ’s Middags pakten onze jonge ondernemers het podium in de Euroborg, de thuisbasis van FC Groningen. Daar wachtte hen een praktische toets: in 2 minuten een overtuigende pitch verzorgen over hun product. En aansluitend beantwoordden ze lastige vragen van een vierkoppige jury. De ondernemers in de jury deden dat die middag voor twintig pitches.
Jasper en Jelmer van TidyCord moesten als eerste junior company het spits afbijten en vertelden over hun kabelorganizer. Ze overtuigden het nut van hun product door herkenbare kluwen kabels en opladers te tonen. Als twaalfde was MyLuckyCharm aan de beurt. Emma & Marleen overtuigden met hun gepersonaliseerde sierraden waar bedeltjes met symbolische betekenis aan gehangen kunnen worden. Een deel van de verkoopprijs gaat naar Stichting Pink Ribbon die borstkankeronderzoek sponsort. Flora en Maram van Breathe In The Magic waren als laatste aan de beurt en vertelden over hun selfmade geurstokjes met etherische olieën. Onze groepen vielen op door hun professionele bedrijfskleding met logo en de prototypes die ze de jury kon tonen.
Na een kort juryberaad mochten de vijf beste junior companies nogmaals presenteren. MyLuckyCharm was een van de vijf en wist opnieuw te overtuigen en won de tweede prijs. Zij ontvangen €100 en gaan dit benutten als startkapitaal. Immers de kosten gaan voor de baat.
De winnaar Terra Lumière was er in geslaagd om hun duurzame kaars met zandwax als perfecte oplossing te presenteren om verspilling van kaarsvet te voorkomen. Ze konden bovendien al terugkijken op een geslaagde kerstpakketactie.
Alles bij elkaar een inspirerende en leerzame pitch battle in de Euroborg.
