Verkoopskills getest in winkelcentrum Paddepoel

Afgelopen zaterdag beproefden de teamleden van 28 junior companies uit het noorden hun verkoopskills in winkelcentrum Paddepoel in Groningen. Ook waren er zes teams van havo-vwo van 9 tot 5 in de weer achter hun mooi gedecoreerde versierde tafels. Onze leerlingen vielen op met een trui of shirt met eigen bedrijfslogo. Ze deelden flyers uit om klanten naar hun kramen te lokken. Eenmaal daar bleken de tafels romantisch versierd met roze en zilveren hartjes of werden de producten juist strak in het zwart tentoongesteld.  

“Die boog kregen we van onze CKV-docent, de rest hebben we zelf besteld en in elkaar gezet.” aldus de leerlingen van Thermobox. De leerlingen van Memorabel merkten dat hun kraam de aandacht trok van de bezoekers. “Het is heel vrouwelijk met die hartjes en dat roze. We hebben dan ook voornamelijk vrouwelijke klanten.” merkten ze op. Aan het begin van de middag waren er al elf stuks verkocht. “We hebben zes onderwerpen waar klanten uit kunnen kiezen,” legden ze uit; Memorabel is een “klets- & herinneringenpot, een variatie op de kletspot, maar met zelfbedachte vragen en zelfontworpen kaartjes,” aldus Marijse, Chiara, Eva, Myrthe en Marieke.
Ook Glam & Glow (Rosalie, Luna, Marijke en Esmeralda) had een mooie stand met rozenblaadjes en matchende truien. Ze bieden haarolie aan met rozemarijn en kokosolie, voor gezonde en volle lokken. De leerlingen van Unwrapped  – Chanella, Charissa, Carmen en Aaron – bieden gepersonifieerde verpakkingen aan met een stijlvol ontwerp en inhoud naar keuze.

De Thermobox van Oscar, Jelmer, Demian en Kyra is een lunchbox die voedsel urenlang warm of koud houdt, zodat het langer vers én lekker blijft. De Thermobox wordt geproduceerd in Luxemburg naar ontwerp van de leerlingen. De bezoekers van Winkelcentrum Paddepoel moesten even ontdooien voor dit mooie product, want aan het begin van de middag was er nog weinig verkocht. Echter, nadat twee docenten besloten tot de koop over te gaan, kwam de verkoop in een stroomversnelling, ook onder het winkelend publiek. Uiteindelijk zijn er acht Thermoboxen verkocht! Dat het in het begin wat stroef verliep, maar later lekker op gang kwam, ondervond ook het team van Bottel, bestaande uit Reinier, Marten, Merijn, Niek, en Rick (Campus VO Eemsdelta). Bottel is een stylish ontworpen zwarte waterfles die dranken goed warm of desgewenst koud houdt. De siliconen sleeve zorgt voor grip, de gepoedercoate buitenlaag voor een strak uiterlijk, en het gelaserde logo blijft goed leesbaar, voor een duurzaam geheel waar de klant lang plezier van kan hebben. Uiteindelijk zijn er 17 van verkocht!

Aan het einde van de dag was er een prijsuitreiking, waarbij Stick-It de tweede prijs in de wacht sleepte! Stick-It is een magnetische spiegel waar met losse letters boodschappen op geschreven kunnen worden. De spiegel wordt geproduceerd op school en is verkrijgbaar in zes verschillende thema’s, waaronder: ‘ Hoera Geslaagd!’, ‘I love you mama’, ‘Happy Birthday’ en ‘Begin de dag met een lach’. De jury lette op de volgende aspecten: de stand, de presentatie en het product. Bij de stand werd er gelet op creativiteit en op het direct zichtbaar was om wat voor product het ging. Bij de presentatie ging het om de vraag: hoe presenteren de leerlingen zichzelf en hun product? Weten ze het goed te verkopen? Hoe is de samenwerking? Als laatste was het product zelf natuurlijk ook belangrijk, maar vooral werd er gelet op de eerste twee criteria.

Het was een lange dag voor de leerlingen, maar het viel op dat ze er aan het einde van de middag nog behoorlijk energiek en monter uitzagen. Het was in meerdere opzichten een waardevolle dag!